خودباوری چیست؟

روان شناسی
فوریه 9, 2020
بازدید : 77 بازدید

 

          واقعاً خودباوری چیست؟

          چه تعاریفی در ذهن خود دارید؟

          آیا اصلاً معنا و مفهومش را میدانیم؟

          آیا شما به خودباوری رسیده‌اید؟

          رابطه‌ی خودباوری و اعتمادبه‌نفس چیست؟

          آیا خودباوری و اعتمادبه‌نفس، همان داشتن غرور است؟

          غرور چیست؟

شاید تا امروز همه‌ی ماها در ذهن خود این سؤالات را پرورانده‌ایم! و به پاسخ‌هایی هم رسیده باشیم، اما امروز در گام اول بر آن آمدیم که به پاسخ‌هایی صحیح و علمی راجع به این اصطلاحات سهل اما ممتنع دست پیدا کنیم.

 

تعریف خودباوری؟ خودباوری یعنی شناخت! یعنی اینکه درباره استعدادها و نقاط قوت و نقاط ضعفمان علم و آگاهی پیدا کنیم.

شناخت توانمندی‌هایمان، اینکه کجا می‌توانیم قوی‌تر و بهتر عمل کنیم وب طور کلی خودباوری زمانی به وجود می‌آید که ما به شناخت نسبی راجع به توانمندی‌های خود برسیم، خواه با کمک اطرافیان و خانواده و خواه به‌تنهایی.

پس اعتمادبه‌نفس چیست؟

وقتی‌که ما با تکرار، تمرین و کسب احساس رضایت از انجام یک کار، نسبت به توانایی خود در انجام آن به باور می‌رسیم که: من می‌توانم، این یعنی در آن کار خاص به اعتمادبه‌نفس لازم رسیده‌ایم.

رابطه‌ی خودباوری و اعتمادبه‌نفس به‌نوعی لازم و ملزومی است، یعنی اینکه اعتمادبه‌نفس محصول خودباوری (شناخت توانایی‌های خود) است.

خودباوری و اعتمادبه‌نفس همان غرور داشتن است؟

خیر! به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست.

پس غرور چیست؟

وقتی اعتمادبه‌نفس ما از میزان واقعی توانایی‌هایمان بیشتر باشد ما دچار غرور شده‌ایم. عموماً خود فرد و افراد خیلی نزدیک به او می‌توانند از بوجودآمدن غرور و به‌طورکلی آن اعتمادبه‌نفس غیرواقعی جلوگیری کنند.

ما باید با خود صادق باشیم و بدانیم که قرار نیست در همه‌ی امور، علم و آگاهی کامل داشته باشیم و یا عملکردی فوق‌العاده.

نکته: خط نازکی بین غرور و عزت‌نفس وجود دارد که نباید از آن خروج کرد؛ نه به عقب نه به جلو

قدم اول برای شروع افزایش اعتمادبه‌نفس:

ـارزیابی صادقانه خودتان در زمینه های: جسمانی، رفتاری، اجتماعی

نکته: گاها خود این ارزیابی موجب بالا رفتن اعتمادبه‌نفستان می‌شود، زیرا لایه‌های پنهان مثبتی که در شما وجود دارند و ممکن است به آن‌ها توجه نمی‌کردید برایتان رو شود.(به‌جز ایرادات احتمالی)

قدم‌های بعدی:

تفکیک محیط‌هایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنید (کار-منزل-فامیل-دوستان)

-انتخاب محیط هدف: یعنی هم‌زمان در چند جبهه بحث افزایش اعتمادبه‌نفس را آغاز نکنید. (برای شروع تخصصی- و کنترل‌شده)

-مطالعه‌ی هدف‌دار بر اساس محیط موردنظر: کسب اطلاعات به‌وسیله‌ی کتاب یا از همه راحت‌تر اینترنت (منظوربراساس فرد یا افرادی است که در آن محیط هستند)

-ایجاد تغییر فیزیکی متناسب با محیط (لباس، آرایش صورت و مو)

راز این کار ایجاد یک شوک فکری مثبت در فرد یا افراد آن محیط مدنظرمیباشد.

ــ در این قسمت‌ها انگیزه بسیار می‌تواند در اجرا و اقدام به شما کمک کند

پس برای خود انگیزه‌ی متناسب باشخصیت خود بسازید و انتخاب کنید.

 

 

قدم‌های درون رفتاری:

شما باید بر اساس موقعیت و شرایط خود در آن محیط هدف، دست به انتخاب اهداف کوتاه‌مدت ملموس بزنید.(موفقیت در آن‌ها حکم جایزه برای شمارا دارد و به شما انگیزه می‌دهد که: من می‌توانم)

-بششششششدت در این مرحله ششششششجاع باشید.

اهدافتان را دست‌یافتنی و واقعی انتخاب کنید

با رعایت شرایط اهداف زودبازده یعنی حدود سه الی پنج روزتاحداکثر ده روز

و اما در ادامه:

-برای رسیدن به هدفتان برنامه‌ریزی عملیاتی انجام دهید. برحسب شرایط واقعیتان

-برنامه را اجرا کنید

-افکار منفی را از خود دور کنید

-مراقب فشار شکست‌های قبلی باشیدبا برسی علل شکست، آن‌ها را لیست کنید که دیگر تکرار نکنید

– آگاه باشید ممکن است مجدد شکست‌های مقطعی درراه جدید نیز باشند از آن‌ها ناامید نشوید

-مهم نیست چقدر اشتباه می‌کنید، مهم این است هر اشتباه را فقط یک‌بار مرتکب شوید

– مثبت اندیش باشید

-با افراد مثبت اندیشی که به شما فاز مثبت می‌دهند در ارتباط باشید

-دوری از افراد با بار منفی

– هیچ‌وقت درون زندگی خود را با بیرون زندگی دیگران مقایسه نکنید.

 

 

و در پایان جلسه هم به سؤالات حاضرین پاسخ داده شد.

 

بهترین بودن یک هدف است کافی ست انتخابش کنید

 

کارشناس: محمدکیخانیا

4
امتیاز :
خودباوری چیست؟
5 از 37 رای
محمد کیخانیا
محمد کیخانیا بهترین بودن یک هدف است کافیست انتخابش کنیم.
همراه ما باشید در کانال تلگرام ماهنامه هاتف جوان کانال تلگرام
دیدگاهتان را بنویسید