تکنیک های کار بردی جهت بالا بردن اعتماد بنفس

روان شناسی
جولای 14, 2019
بازدید : 50 بازدید

اعتماد به نفس ، اصل اول برای موفقیت در تمام مراحل زندگی ، اعم از کاری و شخصی می باشد. پس در این مقاله سعی کرده ایم نکاتی ساده اما بسیار کاربردی بنسبت مطالب زیادی که در جراید و کتابهای مشابه با این عنوان نگاشته شده ، برای شما عزیزان آماده کنیم.

البته که با این عنوان مقالات بسیاری کار شده ، اما تفاوت کاری که ما در این مطلب کرده ایم راه حل گام به گام و کاملا قابل درک و ساده و عملیاتی برای یک فرد با شرایط اختلال کمبود اعتماد بنفس است.

برای این منظور ده گام که از ابتدای تشخیص این اختلال در فرد شروع می شود و تا رفع و حل آن بصورت مراحل متوالی ادامه پیدا میکند تدوین کرده ایم وبه شما این اطمینان را خواهیم داد که در صورت اجرا بصورت کامل حتما به نتایج بسیار مطلوبی دست خواهید یافت.

بیاییم یک فرد را در نظر بگیریم که در محیط خانه کار یا… دچار کمبود اعتماد بنفس میباشد ،بدون شک این فرد هم در درون خود زجر میکشد و هم از نظر موفقیت و کسب جایگاه متناسب در محیط ناتوان خواهد بود ، چنین فردی حتما پس از مدتی دچار افسردگی های حاد خواهد شد وشکست های شغلی خانوادگی و….

پس با این اوصاف اهمیت موضوع بر همه کاملا قابل درک است، و اما راه حل پیشنهادی ما بنوعی متفاوت و مثل همیشه کاربردیست:

گام اول: در اولین گام شما باید قبول کنید که دچار اختلال کمبود اعتماد بنفس می باشید، یعنی علت عدم موفقیت در تعاملات و فعالیت های کاری شخصی خود را تشخیص دهید که، کمبود اعتماد بنفس تان است.

گام دوم: در گام دوم به طور تخصصی محیط هایی که در آن ها فعالیت دارید را مشخص کنید مثلا اداره ی محل کارتان یا در خانواده یا دوستان و… سپس شروع به مطالعه ی هدفدار وابسته به رشته ی کاریتان یا علایق همسرتان یا موارد مورد بحث در محل کارتان کنید. بطوری که حرفی برای گفتن داشته باشید ، البته که یک سرچ گوگل ساده میتواند دست شما را پرکند.

گام سوم: در گام سوم شما باید یک تغییر فیزیکی در خود ایجاد کنید آن هم تغییر در لباس و ظاهرتان است،البته که این تغییر باید پوشش مناسب با محیط کار و زندگی تان باشد، به گونه ای که بیشتر از گذشته آراسته بنظر برسید، این تغییر میتواند شامل فرم مدل مو و آرایش ریش و صورتتان نیز باشد.(براساس محیط).

فلسفه ی این تغییر فیزیکی ایجاد یک آمادگی در اطرافیانتان است برای اینکه آنها نیز متوجه ی این انقلاب درونی مثبت شوند (مثلا استفاده ی همان اطلاعاتی که چگونگی آنها را در گام دوم توضیح دادیم ، در کلام و صحبتهایتان)

گام چهارم: گام چهارم نیازمند اندکی تفکر است، شماباید بر اساس شرایط دست به انتخاب اهداف کوتاه مدت و ملموس بزنید ،یعنی اهدافی که نتیجه ی آن در کمتر از هفت تا پانزده روز در محیط مدنظر ، توسط شما و دیگرانی که حضور خواهند داشت درک شود.

نکته در انجام آن هدف خاص شجاعت را چاشنی کار کنید، این هدف میتواند در زندگی شخصی مثلا جلب رضایت همسر،پدر،مادر یا عزیزانی که در درجه بالایی از اهمیت برایتان قرار دارند باشد، و یا در محیط کار، کسب محبوبیت و وجاهت در ذهن مافوق با دادن پیشنهادات کاربردی به مدیر یا کسب پاداش و…. باشد.

گام پنجم: گام بعدی ساختن یک برنامه ریزی صحیح و کاربردی بر اساس اهدافی که معین کرده ایدخواهد بود، البته که ما انسانها زمانی که بدانیم و حس کنیم ،اهدافی که گذاشته ایم با پشتوانه ی یک برنامه ریزی عملیاتی قابل دسترس است، خود یک گام بلند در بالا رفتن اعتماد بنفس مان خواهد بود، زیرا که به شما این اعتماد را میدهد که آنچه برای آینده تان متصور شده اید کاملا در دسترس،واقعی، و شدنی است، البته با روش صحیح برنامه ریزی که این خود یک بحث مجزا و تخصصی است، بطور خلاصه یعنی برنامه ریزی تان بر اساس سبک زندگی شخصی شما باشد.

گام ششم: گام ششم اجرای عملی برنامه ریزی آن اهداف ساخته شده است برای این شما نیازمند فراموش کردن نکات منفی گذشته ،تمام شکست ها و اشتباهاتی که انجام داده اید هستید؛که این خود یک گام مهم است، البته لازم بذکر است باید با مطالعه ی علل شکست هایتان در گذشته آنها را یافته و بشناسید تا دیگر تکرا ر نکنید.

خوب است بدانید در راه جدیدی که برای موفقیت شروع کرده اید ممکن است بارها با شکست های مقطعی و مشکلات گذرا روبرو شوید، اما نکته ی مهم این است که هراشتباه را فقط یک بار تکرار کنید و اینگونه است که شما پس از مدتی یک فرد قوی و موفق با ضریب اشتباه بسیار پایین خواهید بود، و نتیجه ی این فرآیند یعنی افزایش اعتمادتان بود.

گام هفتم: مثبت اندیشی را در خود تقویت کنید مثلا رسیدن به هدف تان را سخت و نشدنی تلقی نکنید، یک تکنیک کاربردی در این زمینه این است که در اتاقتان روی یک برگه اهداف کوتاه مدت تان را بنویسید بطوری که شب ها قبل از خواب آن برگه را ببینید و لازم است حتما قبل از خوابیدن تصویری زیبا از تحقق هدفتان در ذهن بپرورانید.

گام هشتم: من می توانم را به عنوان یک شعار نه!!! بلکه به عنوان یک باور در ذهنتان بسازید ، روش کاربردی برای این اتفاق این است که اصلا به نقاط ضعف تان دامن نزنید بلکه شما میتوانید طبق تکنیک جراحی زیبایی شخصیت که در شماره ی قبلی نشریه هاتف جوان به طور مفصل توضیح دادیم آنها را اصلاح کنید.

گام نهم: دوری از افرادی که به شما انرژی منفی میدهند و بلعکس ملاقات با فرد یا افرادی که برای شما حکم انرژی مثبت دارند راهی بسیار عالیست برای کسب اعتماد بنفس بالا نکته ی قابل توجه در این زمینه این است که شما می توانید در اقدامی هوشمندانه یک مجموعه افراد مثبت اندیش را در اطرافتان جمع کنید و دامنه ی تعاملاتتان را به آنها محدود کنید.

برای اینکار میتوانید دو چک لیست با عنوان های لیست سیاه برای افراد انرژی منفی که باید حذف شوند و لیست سپید برای افرادی که باید در دامنه ی روابط تان بمانند تهیه کنید و به مرور جامعه ی اطرافتان را مدیریت مثبت کنید.

گام دهم: هیچ وقت درون زندگی خود را با بیرون زندگی دیگران مقایسه نکنید بلکه تنها فقط با ثبت و حساب و کتاب صحیح، خودتان را در بازه های زمانی مشخص مثلا : هفته گانه ،ماهانه و یا سالانه بر اساس دستیابی و رسیدن به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی که برای خود تعریف کرده اید ؛با خود قدیمتان مقایسه کنید تا متوجه ی میزان پیشرفت تان شوید.

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، در ضمن میتوانید با تماس دفتر مجله موضوع ماه  آینده را بر اساس دغدغه های ذهنی تان پیشنهاد دهید.

3
امتیاز :
بدون رای!
محمد کیخانیا
محمد کیخانیا بهترین بودن یک هدف است کافیست انتخابش کنیم.
همراه ما باشید در کانال تلگرام ماهنامه هاتف جوان کانال تلگرام
دیدگاهتان را بنویسید

وب سایت هاتف سیستان و بلوچستان

عملکرد کدام یک از نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی را قابل قبول می دانید؟

View Results

Loading ... Loading ...

وب سایت بانوک جوان